Monday 18 June 2012

Apakah Dua Pasaran Besar Program Bahasa Inggeris?

Pasaran besar program pembelajaran bahasa Inggeris ada dua:


1.  English for Young Learners
2.  Business English


Pasaran besar bermaksud ia membawa pendapatan besar kepada pembekal program samada perunding latihan atau pemilik / operator pusat bahasa.  Segmen pelanggannya kecil tetapi mempunyai kuasa membeli yang tinggi.

Contohnya, Pusat Bahasa Lorna Whiston di TTDI dan Taman Melawati fokus kepada anak-anak berumur 5 tahun ke sekolah  menengah.  Program 2 jam 30 minit dikenakan bayaran RM155 seorang manakala bagi program cuti sekolah selama 5 hari, 3 jam sehari, yurannya RM 625 seorang.

Tempat pembelajaran cantik dan selesa, manakalanya tenaga pengajar kesemuanya 'native speakers'.

Umpan besar, ikannya besar.  Maka ibu bapa yang menghantar anak mereka ke tempat ini (dan beberapa pusat bahasa lain) datang dari keluarga berpendapatan besar.

Begitu juga dengan Business English.  Contoh pusat bahasa yang popular ialah British Council dan juga ELS Language Centres.  Segmen pelanggan mereka adalah pelajar kolej dan orang dewasa.

Persoalannya:

1.  Bagaimana dengan segmen kelas menengah orang Melayu Muslim? 

Jika yang mengajar itu 'native speakers', adakah itu dilihat sebagai pendorong atau penghalang mereka menghantar anak-anak belajar? Atau  mereka sendiri berkursus?

2.  Apakah nilai yang segmen kelas menengah Melayu Muslim mahukan dalam sesi pembelajaran anak-anak dan juga sesi latihan korporat?  
Sekadar penguasaan bahasa semata-mata?

3.  Adakah wujud tenaga pengajar, fasilitator, dan perunding latihan yang mampu bersaing?  Mencipta niche baru?  Boleh melatih orang mahir bahasa Inggeris menggunakan modul training Islamik?

Kesimpulannya, saya pinjam ayat dari blog Teknik Motivasi Islam:

" Peluang membekalkan modul-modul soft-skills versi Islamik adalah Laut Biru  yang hanya pakar-pakar training Islam dapat membukanya...."






  

No comments:

Post a Comment